söndag 11 oktober 2009

Antivirustester F-Secure Internet Security 2010 och Microsoft Security Essentials

Något som man bör ha på en dator är ett antivirusprogram.

Här hittar ni en översikt över tester:
http://www.mjukvara.se/blogg/test-antivirusprogram

Tack för kommentaren, Christian från Mjukvara.se, som liknar det med en försäkring,
vilket gjorde att jag skrev ihop en simpel test själv baserat på min erfarenhet senaste månaderna.

Jag har själv nyligen testat F-Secure Internet Security 2010 med svensk översättning och upplever att det fungerar bra. Jag har kört betan och nu den slutliga versionen på Windows 7 och programmet snurrar på i bakgrunden utan att störa annat än om något hot skulle dyka upp i form av virus, spionprogram och annan skadlig kod.
Det finns också en enklare och billigare version, Anti-Virus 2010.
http://www.f-secure.com/sv_SE/products/home-office/internet-security/


F-Secure® Internet Security™ 2010 ger bättre säkerhet på nätet utan att göra datorn långsammare. Den nya versionen är en omfattande uppdatering som är både lättare och snabbare, samtidigt som lösningen ger dig ett bättre skydd mot alla hot som finns på internet.

Med den nya funktionen Surfskydd får du veta vilka webbplatser som du kan besöka utan risk, och vilka du bör undvika. Skadliga webbplatser blockeras automatiskt för att skydda din information och integritet, och den nya funktionen för föräldrakontroll håller barnen borta från opassande innehåll.
Automatiska uppdateringar och den avancerade tekniken DeepGuard™ ger dig ett heltäckande skydd mot nya hot på nolltid. Baserat på omfattande användbarhetsstudier har vi byggt ett användargränssnitt som hjälper dig till en säkrare miljö vid datorn. Du kan känna dig trygg, oavsett vad du gör på nätet.

Jag har dessutom själv nyligen testat Microsoft's antivirusprogram Microsoft Security Essentials som är helt gratis och upplever att det fungerar bra. Jag har kört betan och nu den slutliga versionen på Windows 7. Detta program är freeware och har inte alla funktioner som en del andra program har men jag känner mig ändå trygg med själva antivirusskyddet då det i grunden delas med Microsoft's företagsprogram. Brandväggen har jag ändå eftersom jag kör Windows 7.
http://www.microsoft.com/Security_Essentials/
Av någon anledning så märkte jag att man inte kunde ladda ner programmet via Internet Explorer "You appear to be in a country or region where Microsoft Security Essentials is not available. Thank you for your interest in Microsoft Security Essentials." men i Firefox gick det bra. Det går också att ladda ner direkt med följande länkar:
XP 32-bit  http://download.microsoft.com/mssefullinstall-x86fre-en-us-xp.exe
Vista/Windows 7 (WIN7) 32-bit http://download.microsoft.com/mssefullinstall-x86fre-en-us-vista-win7.exe
Vista/Windows 7 (WIN7) 64-bit http://download.microsoft.com/mssefullinstall-amd64fre-en-us-vista-win7.exe

1 kommentar:

Christian sa...

Kul att du gillade min blogpost om test för antivirus. Att skaffa sig egen bred kunskap i ämnet kan vara tungt, bättre att hitta en blogpost som sammanställer allt!

Jag har själv gått över till F-secure. Det programmet verkar lira bättre med min installation av Vista än Symantecs! Hör gärna av dig i framtiden om du länkar till mig!