fredag 19 oktober 2007

ICA Skona tvättmedel OK för veganer?

Här är svar på frågan som skickades till ICA.

Skonas tvättmedel innehåller enzymer, både pulver och flytande. Så det behövs inget förstärknings medel om man inte har fått svåra fläckar, för då behöver man behandla det med fläckborttagningsmedel.

I Skona flytande produkter finns inga ingredienser som har animaliskt ursprung. I Skona tvättmedel finns det däremot ingredienser som har animaliskt ursprung.

I Skona tvättmedel används Sodium Tallowate som har animaliskt ursprung. Den deklareras som anjonisk tensid. Även den katjoniska tensiden i Skonas sköljmedel har animaliskt ursprung.

ICA testar inte några av sina produkter på djur, eftersom det är förbjudet enligt lagstiftning att testa färdiga produkter på djur.

1 kommentar:

Nada sa...

Urk, tur man inte kör på skona då... Sökte för att jag ville veta hur det är med deras handdiskmedel.

Ajax tvättmedel skulle vara ok när jag frågade dem, jag vet ju att risken finns men nu blir man ju fundersam på hur det är med de andra märkena. Willys eget blev ju bäst i test nyligen så jag köpte hem en sådan, men det är ju tom märkt "tvål" också, och det är ju budget så risken är kanske större. Har inte frågat ><

Eller om jag har det men inte fått svar?